ACCESIBILITAT al Sector Turístic

Nou Codi d’Accessibilitat a Catalunya (Decret 209/2023)

Una guia clara per als establiments turístics !

En aquest blog hem intentat resumir els punts més rellevants de la nova normativa que va entrar en vigor aquest any i que, amb més de 300 pàgines (de llenguatge complex i poc intuïtiu, siguem sincers) desplega els requisits que tots els espais i activitats han d’anar incorporant per garantir l’accessibilitat per a totes les persones.

Ens centrarem en el sector turístic, que ara compta amb indicacions específiques i detallades del que cal fer, quan cal fer-ho i a qui s’aplica cada mesura!

Comencem des del principi:

Introducció

El Decret 209/2023 ha agrupat i actualitzat les normatives prèvies, consolidant-les en el nou Codi d’Accessibilitat a Catalunya. És una regulació ambiciosa i exhaustiva que afecta directament els establiments d’allotjament turístic en totes les categories. Des d’hotels, càmpings, turisme rural en totes les modalitats de masia, masoveria i cases de poble, així com també inclou condicions pels habitatges d’ús turístic.

El primer que cal saber. és com funciona aquesta norma. En el cas dels Allotjaments turístics, fixa requisits clars en funció de tres categories:

  1. Edificis de nova construcció

    Aquí les exigències són màximes i s’apliquen a tots els establiments nous. Aquesta categoria ens afecta menys, ja que se centra en projectes completament nous.

  2. Edificis EXISTENTS en cas de reformes, canvis d’ús o ampliacions

    En aquest cas es defineixen millores en accessibilitat que cal incorporar als edificis en cas de qualsevol actuació significativa a l’establiment (canvi d’ús, reforma, ampliació d’habitacions o places o legalització d’una nova activitat).

  3. Edificis EXISTENTS encara que no es facin reformes o canvis d’ús, etc.

    Condicions mínimes obligatòries per a edificis existents
    Una de les novetats més rellevants del Codi és que fixa terminis d’1, 3 i 6 anys per incorporar ajustos raonables en edificis ja existents, fins i tot si no es fan reformes o ampliacions. Aquestes mesures mínimes s’han determinat tenint en compte la complexitat de les actuacions i la mida o ús de cada establiment.

A continuació, desglossem com afecta aquesta normativa als diferents tipus d’establiments turístics i quins són els requisits en cada cas.

Una nota prèvia !

important per entendre la nomenclatura d’aquestes noves normes, que ha canviat lleugerament el que fins ara tots anomenàvem d’una forma o altra.

A partir d’ara, no existeixen els espais (habitacions, cambres higièniques, piscines, menjadors,...) ADAPTATS que fins ara eren els més exigents.

La nova norma diferencia, a nivell de classificació, de més inclusiu a menys entre:

  1.  ACCESSIBLE FAMILIAR (a màxims)

  2. ACCESSIBLE

  3. PRACTICABLE

  4. USABLE (a mínims)

  • Posem un exemple:
    En el cas de les cambres de bany, per exemple, que entre altres condicions, depenent del tipus de bany han de complir el següents:

Dit això, i entesa la nomenclatura,
reprenem el fil!


Comencem pel primer cas:

ALLOTJAMENTS TURÍSTICS
A EDIFICIS EXISTENTS

Les obligacions varien en funció de les característiques i dimensions de l’establiment, així com de si es fan reformes o ampliacions.

Quan s’aplica aquesta normativa?

  1. Si l’edifici canvia d’ús per convertir-se en allotjament turístic.

  2. Si es fa una ampliació d’habitacions o places a un establiment existent.

  3. La resta d’allotjaments existents, que tot i no fer reformes, han de complir amb ajustos mínims dins dels terminis establerts en aquesta mateixa normativa.

Quins són els requisits principals?

1.     PLACES I / O HABITACIONS

Per tots els qui tenen més de 4 habitacions o unitats d’allotjament

  • Habitacions accessibles

    • El 4% de les places ha de ser accessible i estar en habitacions que també ho siguin.

    • Les habitacions accessibles han de tenir espais de maniobra determinats, mobiliari amb mides específiques i cambres higièniques accessibles o practicables.

      • Distribució proporcional
        En establiments amb habitacions col·lectives o diferents tipologies (dobles, individuals), les places accessibles s’han de distribuir perquè cobreixin la diversitat d’oferta i preus disponibles.

      • Casos especials
        Si l’establiment té menys de 5 habitacions però més de 25 places, és obligatori tenir almenys 1 plaça accessible.

      • Ampliacions
        Si fas obres per ampliar habitacions o places, els percentatges s’apliquen només a les noves unitats, però es calculen sobre el total final.

Un detall pràctic !

Si el càlcul del percentatge (4%) d’habitacions o places accessibles us dona com a resultat un número decimal, s’ha d’arrodonir al número immediatament superior. És a dir, en el cas de Turisme Rural amb un màxim de 20 places, si calculem el 4% ens dona 0.8 places i per tant arrodonim a 1 plaça accessible, que com dèiem, estarà a una habitació que sigui tota ella accessible.


2.     ACCÉS i ITINERARIS INTERIORS

Pels establiments d’ús turístic, hotels, turisme rural, i totes les categories, en general es fixa el següent ( en cas de canvi d’ús, legalització, ampliació...)

  • Si l’establiment té menys de 25 places però 5 habitacions o més, és obligatori tenir almenys un accés practicable.

  • Si l’establiment té més de 25 places caldrà l’accés practicable, tot i que si es tracta d’un nou establiment fruit d’un canvi d’ús serà accés accessible.

  • Si l’establiment té més de 25 places cal també itineraris practicable i ascensor practicable en cas de diverses plantes que uneixin l’accés accessible amb la resta d’espais accessibles (habitacions accessibles o espais comuns com menjadors, recepció, cambra higiènica d’ús públic, etc...)

Tot plegat, sota un “criteri de proporcionalitat en les obres que impliquin aquestes millores”, és a dir, s’enten que no sigui viable en casos en que fer-ho suposi afectacions a l’estructura de l’edifici.  

3.   CAMBRES HIGIÈNIQUES D’ÚS PÚBLIC

  • Si l’establiment té menys de 25 places i menys de 5 habitacions, el bany d’ús públic ha de ser una cambra higiènica USABLE.

  • Si l’establiment té menys de 25 places i més de 5 habitacions el bany d’ús públic ha de ser una cambra higiènica PRACTICABLE.

  • Si té de 25 a 50 places, la cambra haurà de ser també PRACTICABLE i en els casos de més de 50 places, haurà de ser ACCESSIBLE excepte quan només es tracti d’un canvi de titularitat que podrà seguir essent practicable.

 

4.     PISCINES

La nova norma també especifica en detall com s’han de fer les piscines per ser accessibles per a tothom.

Hi ha tota una sèrie de mesures que poden facilitar el bany a les persones amb mobilitat reduïda ja sigui amb murs de transferència, rampes, grua amb cadira o altres sistemes.

En el cas dels allotjaments, s’especifica que sempre que hi hagi habitacions accessibles, cal que la piscina d’ús públic pels clients, també sigui accessible i disposi d’un itinerari accessible per arribar-hi, és a dir, que connecti la zona de la piscina amb la resta de serveis complementaris i zones d’ús públic.

 Bé, són molts els apartats de la norma sobre espais i serveis diferents, hem sintetitzar els que més es repeteixen en establiments de turisme rural, però sempre podeu consultar-nos si penseu que teniu algun espai que podria requerir millores d’accessibilitat i no en fem menció en aquest blog resum!

Per parlar del detall del vostre cas i veure si us podem ajudar >

 
A nivell de gestió, també és interessant saber que les noves normes indiquen inclús com gestionar les habitacions accessibles i estableixen un marc d’inspeccions pel manteniment de les condicions als establiments, que en cas de no complir el que els apliqui podran ser sancionats:

 
Gestió d’habitacions accessibles i manteniment d’accessibilitat

  • Prioritat en l’ús d’habitacions accessibles:
    Les habitacions accessibles han d’assignar-se prioritàriament a persones amb discapacitat que ho necessitin. En situacions de plena ocupació, es poden adjudicar a altres clients, però caldrà reubicar-los si posteriorment es produeix una petició d’algú amb dret a utilitzar-les.

  • Responsabilitat del manteniment:
    Els ens locals supervisaran que els establiments mantinguin les condicions d’accessibilitat exigides, tant per elements constructius com pels serveis que ofereixen. Aquestes inspeccions poden ser d'ofici, per denúncia o a petició d’altres administracions.

  • Disposar de la FITXA

    Els establiments d'ús públic han de disposar d'una fitxa de condicions d'accessibilitat a disposició del públic. Es tracta d’un document estandarditzat on apareixeran les característiques del vostre establiment a nivell d’accessibilitat.

Per últim, mirem de sintetitzar el més important que indica el Decret sobre:

els terminis obligatoris,

per aquells qui teniu un establiment, i no teniu previst fer obres:

  • Per tots els establiments que disposin d’algun accés amb desnivell ≤ 12 cm

> TERMINI D’1 ANY des de l’entrada en vigor de la norma, cal fer els ajustos per convertir aquest accés en un Accés practicable.

  • Per establiments d’entre 25 i 50 places

> TERMINI DE 3 ANYS Cal disposar d’un Accés practicable i una Cambra higiènica d’ús públic practicabe.

  • Per establiments d’entre 51 i 100 places (excepte càmpings)

> TERMINI D’1 ANY Accés practicable i cambra higiènica d’ús públic practicable.

> TERMINI DE 6 ANYS Accés practicable, cambra higiènica d’ús públic practicable i també itineraris practicables als serveis principals + 1 habitació accessible.

  • Per Habitatges d’ús turístic

> TERMINI DE 6 ANYS Accés practicable i les condicions d’un habitatge practicable.

I ara mateix…

si el vostre sector és el turisme rural,

i teniu, per tant un màxim de 20 places, veureu que aquests terminis no recullen la vostra casuística concreta,

és així. No ens hem oblidat!

En el cas d’establiments amb menys de 25 places,

s’entén que només haureu d’aplicar les millores als diferents espais, en els casos que comentàvem de bon inici, quan feu reformes, aplicacions, legalitzacions, canvis de titularitat...

Això a nivell obligatori, evidentment, anar cap a un turisme més inclusiu i incorporar certs ajustos, encara que no sigui per obligació, sempre és una opció de millora a considerar que us pot ajudar a donar espai per tothom al vostre establiment :)


Son moltes coses no?.... i el que no hem inclòs...
🤦‍♀️🤦‍♂️

Un cop sabeu els espais que heu de (o voleu) ajustar per ser més accessibles, ja entrem al detall tècnic de les mides de tot plegat, i la millor forma per fer-ho en cada cas.

> I AMB AIXÒ, US PODEM AJUDAR,

així que si us interessa que en seguim parlant i us fem un cop de mà, podeu reservar una cita al botó que us deixem aquí mateix :)

Contents si la informació us ha fet servei per aterrar una mica el nou marc normatiu pel sector turístic (tot i ser un resum dels trets principals), el cert és que la norma... no seria per nosaltres una lectura recomanada ni lleugereta  😅

Si voleu seguir informades,

de temes com aquests i novetats que us poden interessar, ens podeu seguir a xarxes. Hi anem compartint informació rellevant que afecta als allotjaments turístics, al sector i en especial als establiments de turisme rural :)

Previous
Previous

3 Factors Clau ABANS DE COMPRAR una Masia per a Turisme Rural

Next
Next

REHABILITAR una masia o casa rural. 3 punts claus per un projecte exitós.